Ik heb mantelzorg ondersteuning nodig
Mantelzorger ben je als je voor langere tijd voor een partner, ouder, familielid of vriend zorgt. Maar liefst één op de drie volwassenen in Nederland is mantelzorger! Omdat dat best intensief is, heeft u vaak minder tijd voor uzelf. Wij helpen u graag bij het vinden van een goede balans tussen het zorgen en uw eigen leven.
Valt het geven van zorg u zwaar? Vraag ons om hulp
Bent u mantelzorger en heeft u daarbij ondersteuning of begeleiding nodig? Of wilt u informatie over de mogelijkheden van (vervangende) hulp of respijtzorg? Neem dan contact op met ons Klant Advies Centrum via telefoonnummer 088 – 512 70 00.
U kunt uw situatie ook bespreken met uw contactpersoon bij ons. Een wijkverpleegkundige of persoonlijk begeleider kan u ondersteunen. Vaak kent deze zorgprofessional uw situatie goed. Als het nodig is, kan hij/zij specialistische hulp inschakelen, zoals een casemanager dementie, thuisbegeleiding of een ergotherapeut.
Veelgestelde vragen over Mantelzorgondersteuning
Hoe kan ik ondersteuning aanvragen?
De Wet Langdurige Zorg (WLZ) is bedoeld voor mensen die voortdurend zorg nodig hebben in hun nabije omgeving. Dit kan zorg in een zorginstelling zijn, maar ook zorg in uw eigen huis.
Als u recht heeft op zorg vanuit de WLZ, wordt u aangemeld bij het zorgkantoor. Samen met het zorgkantoor bespreekt u hoe de zorg geregeld wordt en welke zorginstelling deze zorg gaat bieden. Bij Kwadrant Ondersteuning thuis staan we klaar om u te ondersteunen met uw huishoudelijke – en begeleidingstaken, zodat u zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunt blijven wonen.
De overheid betaalt meestal het grootste deel van uw zorgkosten. Het deel dat u zelf betaalt, heet de eigen bijdrage. U krijgt een rekening voor de eigen bijdrage van het CAK of van uw zorgverzekeraar.
Om zorg aan te vragen via de WLZ, neemt u contact op met het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Dit kan eenvoudig via de website van het CIZ of per post met een daarvoor bestemd formulier. Het CIZ wijst u een contactpersoon toe die uw aanvraag voor zorg vanuit de WLZ zal beoordelen.
Wanneer kom ik in aanmerking voor ondersteuning?
Wanneer kom ik voor huishoudelijke hulp in aanmerking?
Hulp in de huishouding wordt geboden aan mensen met een lichamelijke beperking, chronische ziekte, niet-aangeboren hersenletsel, dementie of een andere aandoening die huishoudelijke taken lastig maakt. Daarnaast komen mensen die na een ziekenhuisopname of ongeluk thuis verder herstellen vaak in aanmerking voor (tijdelijke) hulp.
Wanneer kom ik voor begeleiding in aanmerking?
U woont zelfstandig en vanwege een ziekte, beperking of psychische aandoening heeft u hulp nodig. Bijvoorbeeld begeleiding bij het omgaan met geld, het huishouden doen, werk vinden of vrienden maken.
Wanneer kom ik voor dagbesteding in aanmerking? Als u
· 18 jaar of ouder bent
· vanwege een ziekte, beperking of hoge leeftijd professionele dagbesteding nodig heeft, en
· niet voldoende hulp uit uw eigen omgeving krijgt (bijvoorbeeld van uw partner, familieleden of anderen)
Wat is de werkwijze van ondersteuning thuis?
Wanneer u kiest voor Kwadrant Ondersteuning thuis, zorgen wij ervoor dat uw indicatie vanuit de gemeente snel en efficiënt wordt verwerkt. Zodra wij de indicatie ontvangen, nemen wij telefonisch contact met u op voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek brengen we uw wensen en behoeften in kaart, zodat we de best passende hulp kunnen bieden.
Vanwege privacy redenen krijgen wij vaak niet alle informatie vanuit de gemeente. Daarom proberen we tijdens het intakegesprek zoveel mogelijk details te verzamelen. Na het intakegesprek gaan wij direct op zoek naar een geschikte medewerker, of dit nu een begeleider of huishoudelijke hulp is. Zodra we een match hebben gevonden, nemen we opnieuw contact met u op om de eerste afspraak in te plannen.
Bij Kwadrant Ondersteuning thuis staan verbinding, oprechte aandacht en werkplezier voorop. Wij zorgen ervoor dat u de ondersteuning krijgt die u nodig heeft, op een manier die bij u past.
Hoe vraag ik huishoudelijke hulp, begeleiding of dagbesteding aan?
Allereerst vraagt u een indicatie aan voor hulp die u nodig heeft. U kunt dit doen via de gemeente. U kunt uw voorkeur voor een organisatie doorgeven zodra de indicatie is afgegeven. Als u over een persoonsgebonden budget (pgb) beschikt of particuliere hulp wilt aanvragen, kunt u contact met ons opnemen via 0512 551700.
Wat is mijn eigen bijdrage?
Ontvangt u ondersteuning vanuit de Wmo Dan betaalt u een eigen bijdrage die voor iedereen gelijk is. Voor de WLZ betaalt u een inkomensafhankelijke bijdrage. Op de website van het CAK leest u hoeveel uw eigen bijdrage bedraagt.
Wat is het verschil tussen een Wmo en WLZ indicatie?
De Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) richt zich op tijdelijke en ondersteunende zorg om zelfstandig wonen mogelijk te maken, terwijl de WLZ (Wet langdurige zorg) zich richt op langdurige en intensieve zorg voor mensen die permanent toezicht en zorg nodig hebben.
Heeft Kwadrant Ondersteuning thuis een wachtlijst?
Nee, we hebben geen wachtlijst. Wanneer uw aanvraag binnen is, nemen wij contact met u op om de hulp op te starten.
Wat moet ik doen wanneer ik het niet eens ben met de indicatie?
Uw gemeente is verantwoordelijk voor de indicatie. Hier hebben wij geen invloed op. Wanneer u het niet eens bent met de indicatie kunt u een bezwaarschrift indienen bij de gemeente.
Mijn indicatie loopt bijna af. Moet ik een herindicatie aanvragen?
Ja! Wij raden u aan om tijdig een herindicatie aan te vragen. Zonder een geldige indicatie kunnen wij geen ondersteuning inzetten. De regels zijn per gemeente verschillend. Meestal moet een herindicatie 6-8 weken van tevoren worden aangevraagd. Wij raden u aan de website van uw gemeente te raadplegen of telefonisch contact op te nemen met uw gemeente voor specifieke informatie.
Komt er eerst een intakegesprek bij mij thuis?
Zodra wij de indicatie vanuit de gemeente hebben ontvangen, dan nemen wij telefonisch contact met u op.
Krijg ik vervanging bij afwezigheid (door ziekte/verlof) van mijn vaste hulp?
U krijgt in principe altijd vervanging. Soms lukt het niet op dezelfde dag. Dan krijgt u een voorstel voor een ander moment. Tijdens de bouwvakperiode en kerstvakantie kan het i.v.m. personeelstekort zijn dat het niet lukt om vervanging te regelen.
De afspraak dat de medewerker bij mij thuiskomt, past me niet goed. Wat moet ik doen?
Zodra u weet dat u een bepaalde dag of periode geen hulp nodig heeft, verzoeken wij u dit telefonisch door te geven. Dit kan via telefoonnummer 0512 551700. Wanneer u meer dan 24 uur van tevoren afzegt, worden er geen kosten in rekening gebracht.
Hoe meld ik schade?
Hoewel we ons uiterste best doen om het te voorkomen, kan het gebeuren dat één van onze medewerkers per ongeluk schade veroorzaakt tijdens werkzaamheden bij u thuis. Mocht dit gebeuren, neem dan meteen contact op met ons via 0512 551 700. De schade moet binnen 7 dagen worden gemeld; anders kunnen wij deze niet meer behandelen. Er geldt een eigen risico van €50,- per incident voor de cliënt. Klik hier als je meer wilt weten over ons schadebeleid.
Wordt er gewerkt op feestdagen?
Onze medewerkers zijn vrij op feestdagen. Werkzaamheden worden zoveel mogelijk op andere dagen gepland. Dit doet de medewerker in overleg met u.
Wordt mijn huisdier ook verzorgd?
Onze medewerkers verzorgen geen huisdieren. Dit betekent bijvoorbeeld dat we:
· Geen kattenbak verschonen
· Geen honden uitlaten
· Geen dieren voeren
Waar kan ik terecht met een klacht?
Heeft u een klacht? Blijf er niet mee zitten. Wij horen graag wat u van ons vindt. Uw opmerkingen zorgen ervoor dat we de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening kunnen verbeteren. Samen werken we aan de beste ondersteuning. Kijk hier voor meer informatie over onze klachtenprocedure.
Kan ik mijn suggesties voor verbeteringen doorgeven?
Ja, dat waarderen wij zeer. U kunt dit op elk moment doorgeven. Elk jaar nemen wij steekproefsgewijs contact op met cliënten om te beoordelen hoe zij de geleverde ondersteuning hebben ervaren. Dit helpt ons om onze dienstverlening te optimaliseren. Heeft u dit liever niet, geef dit dan door aan uw contactpersoon.
Wie is mijn contactpersoon bij Kwadrant Ondersteuning thuis?
· Huishoudelijke Hulp: naast uw vaste medewerker kunt u ook terecht bij de leidinggevende of planner van uw regio. Zij zijn uw eerste aanspreekpunt. U kunt ons bereiken via 0512 551700 of via info@kwadrantondersteuningthuis.nl.
· Ouderenbegeleiding: naast uw vaste medewerker kunt u ook terecht bij de leidinggevende via 0512 551700 of ouderenbegeleiding@kwadrantondersteuningthuis.nl.
· Dagbesteding: u kunt contact opnemen met het Klant Advies Centrum via 088 - 512 70 00 of klantadviescentrum@kwadrantgroep.nl./
· MeiJo is van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 16.00 uur te bereiken via telefoonnummer 088 512 1000.