Samen voor goede zorg en ondersteuning
Cliëntenraden (CR) behartigen de gemeenschappelijke belangen van onze cliënten van zorglocaties of thuiszorg. Zij kunnen gevraagd en ongevraagd advies geven aan het management over alle onderwerpen die voor cliënten van belang zijn. Zij zijn zelfstandig en onafhankelijk en geven u graag meer informatie over het werk van de CR.
Waarom een cliëntenraad?
Alle zorginstellingen zijn wettelijk verplicht een CR te hebben. Het is belangrijk dat de cliënten en hun vertegenwoordigers inspraak hebben op het beleid van de organisatie. De CR wordt geïnformeerd over nieuwe ontwikkelingen en geeft daar haar mening over. Maar de CR kan ook zaken die bij cliënten spelen onder de aandacht brengen bij de organisatie. Het werkt dus twee kanten op.
Wie zitten in een cliëntenraad?
In een cliëntenraad zitten vertegenwoordigers van bewoners, cliënten, familieleden, mantelzorgers of derden die zich betrokken voelen bij de ouderenzorg in het algemeen en het welzijn van cliënten in het bijzonder. Het is een belangrijke en uitdagende (vrijwillige) functie.
Contact met de cliëntenraad
De Centrale Cliëntenraad van KwadrantGroep kunt u bereiken via e-mail: centraleclientenraad@kwadrant.nl
Of kijk op de pagina van de locatie waarin u geïnteresseerd bent.
Over welke onderwerpen praat een CR?
De CR adviseert over plannen van het management over bijvoorbeeld:
- voeding, welzijn en bejegening
- veiligheid, gezondheid en hygiëne
- geestelijke verzorging, recreatie- en ontspanningsactiviteiten
- bouwkundige zaken
Ook zijn er belangrijke zaken die managers aan de CR moeten voorleggen, omdat de instemming van de CR nodig is. Hierbij luistert de CR zoveel mogelijk naar de bewoners en cliënten. Wij overleggen regelmatig met de managers van de locaties en regio’s en informeren hen over de gemeenschappelijke belangen van de bewoners en cliënten. De managers informeren ons over de voortgang en veranderingen in de zorg en dienstverlening. Ook geeft de manager ons antwoord op gestelde vragen.
In het document Medezeggenschapsregeling Cliëntenraden Kwadrant staan alle details beschreven rondom het functioneren van een cliëntenraad.
De Centrale Cliëntenraad
In de Centrale Cliëntenraad van Kwadrant komen onderwerpen aan bod die voor alle zorgbedrijven van Kwadrant gelden. Leden van de cliëntenraden van de woonzorglocaties en Huishoudelijke Hulp zitten in deze Centrale Cliëntenraad. De Centrale Cliëntenraad overlegt diverse keren per jaar met de Raad van Bestuur. Minimaal eenmaal per jaar sluiten leden van de Raad van Toezicht van Kwadrant daarbij aan.
Lees hier het jaarverslag van de Centrale Cliëntenraad.
Lees hier het jaarverslag van de Cliëntenraden.
Vergoeding en tegenprestatie
Van Kwadrant ontvangt u natuurlijk een onkostenvergoeding voor de kosten die u maakt, deze is wettelijk bepaald en kan in de vorm van een vaste vergoeding per maand of een vergoeding per jaar verrekend worden.
Daarnaast krijgt u automatisch een gratis lidmaatschap van servicepakket MeiJo van Kwadrant. Als pashouder van MeiJo profiteert u van leuke acties en aanbiedingen en u kunt meedoen aan gezellige uitjes of creatieve workshops. U ontvangt bovendien 3x per jaar het magazine JO! Kijk voor meer informatie op meijo.nl
Denk en praat mee!
Om de belangen van onze bewoners en cliënten goed te kunnen behartigen, zoeken wij leden voor diverse cliëntenraden. Wilt u meer weten over wat u voor bewoners en cliënten kunt betekenen? We gaan graag vrijblijvend met u in gesprek. Wij kunnen een gesprek organiseren met de cliëntenraad van de locatie waar u bij betrokken bent of met een cliëntenraad uit uw regio. Neem gerust contact op met het Klantadviescentrum via 088 - 512 7000 of mail centraleclientenraad@kwadrant.nl
Voor beschikbare vacatures, vraag de locatie, zorg thuis of huishoudelijke hulp.
Cliëntenraad Zorg Thuis
Alle zorginstellingen zijn wettelijk verplicht een Cliëntenraad te hebben. Dit is geregeld in de WMCZ (Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen).
In de Cliëntenraad zitten vertegenwoordigers van cliënten, hun familieleden, mantelzorgers of derden. Zij voelen zich betrokken bij de ouderen die thuis zorg ontvangen in het algemeen en het welzijn van cliënten in het bijzonder. De vertegenwoordiging is in het algemeen belang van cliënten, individuele zaken worden niet besproken in de raad.
Heeft u vragen, ideeën of opmerkingen of wilt u deelnemen in de cliëntenraad?
We komen graag met u in contact! Wij zijn bereikbaar via: clientenraadzorgthuis@kwadrant.nl of 088 – 512 7000 (met een terugbelverzoek)
Word lid van de Cliëntenraad Huishoudelijke Hulp
Wij vinden het belangrijk dat de kwaliteit van zorg en diensten voor cliënten van Kwadrant Huishoudelijke Hulp en ouderenbegeleiding zo goed mogelijk is. Onze Cliëntenraad ondersteunt ons hierin en heeft invloed op het beleid. Medezeggenschap en inspraak zijn voor de Cliëntenraad meer dan alleen maar woorden.
De Cliëntenraad zet zich in voor de belangen van de cliënten. Dit doen ze door de directie van Kwadrant Huishoudelijke Hulp gevraagd en ongevraagd te adviseren over belangrijke beleidsontwikkelingen en maatregelen op het gebied van de kwaliteit van de dienstverlening. De cliëntenraad is een serieuze gesprekspartner waar rekening mee gehouden wordt.
Maatschappelijke bijdrage
Bent u cliënt, familie, mantelzorger of anders betrokken bij Kwadrant Huishoudelijke Hulp? Wij maken graag gebruik van uw kennis en ervaringen. U kunt meedenken, meepraten en beslissen over zaken die onze cliënten raken.
Wij bieden u belangrijk, boeiend en uitdagend werk. U bent gemiddeld 8 uur per maand kwijt aan werkzaamheden voor de Cliëntenraad. U bent onderdeel van een leuk team, samen bepaalt u de taakverdeling.
Er zijn 3 vacatures
De raad vergadert 1x in de 4 weken in Drachten op een woensdagochtend en adviseert op grond van de Wet Medezeggenschap Cliëntenraden in de Zorg 2018 (WMCZ). Daarnaast zijn er diverse werkzaamheden zoals een jaarlijkse opleidingsdag/themadag, een huisbezoek aan een cliënt (2x per jaar) of deelname aan een (tijdelijke)projectgroep. Totale tijdsinvestering circa 8 -10 uur per maand.
De Cliëntenraad van Kwadrant Huishoudelijke Hulp zoekt drie leden: bij voorkeur uit de gemeenten Weststellingwerf, Smallingerland, Opsterland, Tytsjerksteradiel, Achtkarspelen of Leeuwarden. Heeft u interesse of wilt u meer weten? Neem dan contact op met Wilma Kruid (voorzitter) via 088-5124000 of 06-152 024 48 (contactpersoon Ingrid Cats). We gaan graag met u in gesprek.